Overlast renovatie Velsertunnel?tot minimum beperken

De Velsertunnel zal in 2015 en 2016 een grootschalige renovatie ondergaan. Waarbij de tijdelijke afsluiting van de verkeersader enorme impact zal hebben op het regionale bedrijfsleven. Daarom praten de regionale ondernemers­verenigingen nu met Rijkswaterstaat om tot een ‘minder hinder’-plan te komen.

De Velsertunnel is een historisch stukje autoweg. Tijdens de opening in 1957 was het immers de eerste grote snelwegtunnel van Nederland. Bijna zes decennia later is de doorgangsweg onder het Noordzee­kanaal nog immer belangrijk. De verkeersintensiteit op dit stukje A22 is met 65.000 passerende voertuigen per dag hoog.

Ernstig verouderd
Maar de 1.664 meter lange tunnel (waar­­­­van 768 meter afgesloten deel) is 56 jaar na de oplevering ernstig verouderd en moet grondig worden gerenoveerd. “Weggebruikers stonden de afgelopen jaren regelmatig stil voor de Velsertunnel wegens spoedreparaties en te hoge vrachtwagens. Nu een groot deel van de tunnel en technische installaties bijna aan het einde van hun levensduur zijn, staat een grootschalige renovatie op de planning”, stelt Rijkswaterstaat. RWS wil daarom het wegdek en technische installaties vervangen, de vluchtwegen aanpassen en de doorrijhoogte verhogen. Bovendien gaat het de betonschade en lichtroosters aanpakken. Doel: een veilige en beschikbare tunnel, die weer dertig jaar zonder groot onderhoud mee kan. “Wij ondernemers maken ons veel zorgen over de gevolgen van de renovatiewerkzaamheden”, vertelt Ton van der Scheer namens de Haven en Ondernemers Vereniging IJmond. “Je ziet nu als er een incident is en één van de tunnel­buizen tijdelijk gesloten moet worden, wat voor een enorme impact dat heeft. Dan staat het verkeer in no-time vast. Waarbij de mobiliteit in het hele gebied van voor naar achter is verstikt. Hetgeen voor de regionale economie direct gevolgen heeft. Kun je nagaan als tijdens de geplande renovatie de tunnel in 2015 en 2016 lange tijd dicht gaat. Daarom moeten we nu een plan verzinnen, waardoor de overlast en gevolgen straks tot een minimum beperkt worden.”

Mogelijke doodsteek
Fabian Nagtzaam van MKB IJmond deelt de zorgen van Van der Scheer. “Op 1 januari wordt de Fast Flying Ferry uit de vaart genomen en verdwijnt voor de IJmond een aanvoerroute over water. Als door het langdurig sluiten van de Velsertunnel ook nog een belangrijke landroute verdwijnt, wordt de IJmond heel slecht bereikbaar. Het MKB heeft het al zwaar in deze economisch moeilijke tijden. Als klanten en toeleveranciers straks niet bij het MKB kunnen komen, kan dat de doodsteek voor veel onder­nemers betekenen. Dat mag niet gebeuren”, vertelt Nagtzaam. In het slechtste geval zal bij de renovatie in 2015 de tunnelbuis van Noord naar Zuid een half jaar dicht gaan en op een ander tijdstip de buis van Zuid naar Noord ook zes maanden afgesloten worden. Waarna in 2016 de tunnel in zijn geheel wellicht nog eens een half jaar dicht gaat. Potentiële aannemers worden nu uitgedaagd om vooral de duur van deze hele operatie zo kort mogelijk te houden. Hoe sneller de aannemer het kan, hoe groter de kans is dat deze de grote renovatieklus mag uitvoeren.

Kort maar hevig
Een zo kort mogelijke onderhoudsduur is essentieel, weet ook Leen Wisker, voorzitter van Ondernemersvereniging Heemskerk Beverwijk Uitgeest (OHBU). “Recentelijk hebben wij de gedeputeerden Talsma, Post en Van Run gesproken bij Rumping Transport in Beverwijk. Het is duidelijk dat de transporteurs uit de IJmond bang zijn voor de gevolgen van de renovatie. Veel files en vertraging zal hen veel geld kosten. Omdat het plan bestaat om gelijktijdig met de Velsertunnel ook de Velsertraverse onder handen te nemen, moet straks al het verkeer vanuit bijvoorbeeld Tata Steel via de Meubelboulevard gaan rijden. De gedeputeerden delen de zorg van de transporteurs en andere ondernemers. Maar ze benadrukken de noodzaak van de tunnelrenovatie. Die zonder twijfel pijn gaat doen. Daarom moet de renovatie in de kortst mogelijke tijd worden uitgevoerd. Maar kort, betekent in dit geval wel hevig.” Wat Rijkswaterstaat zeker zal doen om de verkeersoverlast te verkleinen, is de aanleg van zogenaamde calamiteiten­bogen. Dit is een nieuw stuk asfalt dat de voertuigen van de Velser- naar de Wijkertunnel leidt. “In de Wijkertunnel zal door het gebruik van de vluchtstrook tevens een derde rijstrook bereden kunnen worden. Hopelijk komt er vanuit Heemskerk/Beverwijk ook nog een extra aansluiting op de A8 richting Amsterdam”, vertelt Nagtzaam.

Mobiliteitsmanagement
In het mobiliteitsmanagementplan staat tevens dat richting de forens het carpoolen en ook het thuis- en flexwerken zal worden gestimuleerd. “Maar we zullen daarnaast de nodige automobilisten in het OV moeten krijgen. Als je in de buurt van station Beverwijk een mooie parkeerruimte voor auto’s kunt creëren, kunnen de mensen daar de trein pakken. Daarbij zouden ze gebruik kunnen maken van de MKB Moov-pas, een vervoersbewijs waarmee zowel in de trein, bus als over water kan worden gereisd. Het is daarom te hopen dat de Fast Flying Ferry tóch in de vaart zal blijven”, stelt Nagtzaam. “We hopen tevens dat de beleidsbepalers met EVO en TLN zullen praten. Deze vervoersorganisaties hebben vaker met dit bijltje gehakt en kunnen hun kennis nuttig delen.” Voorjaar 2014 zullen Rijkswaterstaat en de betrokken gemeenten en belang­hebbenden verder praten om de renovatie in zo goed mogelijke banen te leiden.

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development