Familiebedrijf Tegel bestaat 125 jaar

Aan de Breestraat 42 in Beverwijk bevindt zich een bijzondere winkel. Een familiebedrijf dat in juni maar liefst 125 jaar bestaat. Ooit begonnen als Tegel’s Warenhuis, tegenwoordig Tegel Kookwinkel en gespecialiseerd in alles om te koken en tafelen. Het oudste winkelbedrijf van de Breestraat anno 1893. Een bedrijf met een boeiende geschiedenis.

Het succesverhaal begint als Willem Tegel, dan bijna 33 jaar oud, samen met zijn echtgenote aan de Breestraat 42 een winkel opent. Het stel is dan net anderhalve week getrouwd en begint een handel in potten en pannen. Voor Willem Tegel een hele omschakeling, want hij was op­geleid tot timmerman. Zijn echtgenote, Elisabeth Stoutenbeek, kende echter het klappen van de zweep in de detailhandel. Zij was een telg uit de bekende handels­familie Stoutenbeek, die destijds een manufacturen- en confectiewinkel dreef. Al snel werd de winkelcollectie van Tegel’s Warenhuis uitgebreid met allerlei huishoudelijke artikelen, maar ook voor een kachel, kolenkit, kinderwagen, lampenkap of wandversiering kon je er terecht. De kracht van het bedrijf schuilde destijds al in het vermogen om snel en goed in te spelen op de vraag van de markt.

Zo was het toen, maar zo is het nu eigenlijk nog steeds. De broers Klaas (51) en Edwin (49) Tegel zijn nu eigenaar van het bedrijf en vormen daarmee de vierde generatie in het familiebedrijf. De ouders van Klaas en Edwin hebben hun leven gewijd aan de winkel en nu is ook de partner van Klaas actief op de winkelvloer.

Klaas tovert uit de archieven het allereerste kasboek van de winkel tevoorschijn. ‘Kijk, op de dag van de opening werd een omzet van 16,72 gulden behaald.’ Omgerekend naar de geldwaarde van nu zou dat gelijk staan aan ongeveer 215 euro. Destijds hanteerde de overgrootvader van de broers de slogan ‘In de regel naar Tegel’, een tekst die jarenlang in de reclame-uitingen van het bedrijf prijkte en ook nu nog soms door klanten wordt genoemd.

Goed luisteren naar wat de klant vraagt en het assortiment daarop aanpassen. Dat lijkt de sleutel tot het succes van dit bedrijf te zijn. Edwin: ‘In de loop der jaren werd hier ook speelgoed verkocht, we hadden tuinmeubelen en zelfs een aparte kerstafdeling.’ Vooral die tuinmeubelen deden het goed. In 2000 werd zelfs een aparte zaak voor deze productgroep geopend aan de Parallelweg. Kort daarvoor verkocht de familie Tegel hun winkel aan de Slotlaan in Zeist, waar sinds 1958 een tweede vestiging van het bedrijf actief was geweest. Ook tekent zich de handelsgeest van de gebroeders Tegel duidelijk af, want zodra ze merkten dat de tuinmeubelbranche het hoogtepunt gepasseerd werd, besloten Klaas en Edwin om de zaak aan de Parallelweg te verkopen.

Inmiddels was de kookwinkel, zoals velen die nu kennen, verhuisd van Breestraat 42 naar Breestraat 50. ‘We hebben met Blokker van pand geruild. Doordat we de tuinmeubels niet meer in de winkel hadden, was er minder ruimte nodig. Blokker wilde juist uitbreiden, dus een ruil lag voor de hand. Maar nu Blokker ons oude pand heeft verlaten en het leeg staat, hebben wij weer belangstelling om daarheen te verhuizen. Het is nog niet zeker of dat gaat gebeuren, maar de wens is er wel.’ Tegenwoordig ligt de focus in het bedrijf op koken en tafelen. Van servies tot bestek, van pepermolen tot bakspatel en van koekenpan tot blender. ‘We kiezen voor duurzame artikelen van goede kwaliteit, zonder ons uit de markt te prijzen. We kunnen de con­currentie met het internet nog steeds aan.’

Vooral dat laatste mag een ware prestatie genoemd worden als klein familiebedrijf. De gebroeders Tegel blijven trends steeds op de voet volgen. ‘De markt verandert continu. We proberen nu meer beleving te creëren in de winkel door middel van kookdemon­straties, snijtechnieken- ,blender- en Big Green Egg kookworkshops.’ De webwinkel wordt steeds belangrijker voor zowel de fysieke winkel als de online aankopen.’ En, over duurzaam gesproken: ‘Bij ons koop je een kwaliteitspan, sommigen zelfs met dertig jaar garantie. Het nadeel is dan wel dat men jarenlang niet meer terug komt voor een nieuwe pan. Maar we hebben ook een mooi assortiment koffie en thee. En we hebben olie en azijn, je kunt hier zelf je fles vullen. Daarvoor blijven de klanten steeds terugkomen.’

 


 

Toekomstbestendig ondernemen anno 2018

 

‘De gebroeders Tegel nemen geen overhaaste beslissingen, maar zijn behoudend in­gestoken en hanteren een strategie die uitgaat van bewuste keuzes’, aldus Mark van Vugt, accountmanager MKB bij Rabobank IJmond. ‘Deze ondernemers kennen hun markt goed en zijn nauw betrokken bij ontwikke­lingen in de Breestraat. Ze zijn actief in de­­ winkeliers­vereniging, hebben een bijdrage geleverd aan het Rabobank-project De Nieuwe Winkelstraat en stonden aan de basis van de Vereniging van Eigenaren. Samen met de gemeente Beverwijk hebben wij de afgelopen jaren gewerkt aan structuur en het verbinden van winkeliers en ontwikkelaars. Dat heeft ertoe geleid dat de leegstand met ongeveer de helft is terug­gebracht. Een ongelooflijk mooi resultaat! Het toont aan dat winkeliers altijd moeten kijken wat er in hun om­geving gebeurt. Hoe actiever je bent, hoe groter de gunfactor. Daarnaast snappen de gebroeders Tegel dat je door aan te haken bij landelijke webwinkels ook buiten de IJmond goed zaken kunt doen. Voor mij is dat toe­­­komstbestendig ondernemen anno 2018.’

 


 

Sterke IJmond?

De IJmond is een krachtige en dynamische regio. Als Rabobank IJmond willen wij graag de leef- en werkomgeving van mensen in de IJmond versterken. Dit doen we door kennis te delen, partijen aan elkaar te verbinden en geld of diensten beschikbaar te stellen.
T: (023) 51 33 600

E: bedrijven.ijmond@rabobank.nl

W: www.rabobank.nl/ijmond

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development