Plastic Whale is de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Een social enterprise met een missie: ‘s werelds wateren plasticvrij maken. Dat doen wij door met zoveel mogelijk mensen plastic te vissen. En van het opgeviste plastic bouwen wij prachtige design sloepen. Zo hebben wij inmiddels een vloot van tien design boten van Amsterdams Grachtenplastic gebouwd waarmee we plastic vissen in Amsterdam en Rotterdam.

Grote opkomst bij Rabobank Lenteborrel

De businessclub van het Rabobank IJmond Stadion was donderdag 22 maart gereserveerd voor misschien wel de belangrijkste inwoners van de regio. Meer dan 200 vrijwilligers van lokale verenigingen en stichtingen waren naar Velsen-Zuid gekomen voor de jaarlijkse Lenteborrel van Rabobank IJmond. Het was zo druk dat er extra stoelen bijgeplaatst moesten worden. 

 

Rabobank IJmond ondersteunt het lokale verenigingsleven al vele jaren met donaties en sponsoring, maar ook met het delen van kennis en het verbinden van partijen. Op de Lenteborrel komen vrijwilligers van de meest uiteenlopende organisaties met elkaar in contact. Dit heeft al tot mooie samenwerkingen geleid, zoals IJmond Hockey en de Pikeursprijs van de IJmond.

De bank had Marius Smit uitgenodigd om te komen vertellen over Plastic Whale. Wat begon met ergernis over de grote hoeveelheid plastic flesjes op een strand in Borneo, groeide uit tot een succesvolle sociale onderneming die mensen bewust maakt van het mondiale afvalprobleem. Smit liet zich inspireren door John F. Kennedy en zijn droom om een mens op de maan te zetten. ‘Hij moest alle onmogelijkheden overwinnen om dat voor elkaar te krijgen’, aldus de Amsterdammer. ‘Van dat soort innovatiekracht krijg ik energie. Op een zeker moment heb ik besloten het gewoon te gaan doen en mij niet te laten weerhouden door de angst om te falen.’

Smit is tegenwoordig professioneel plasticvisser, maar dat ging niet vanzelf. ‘Met veel doorzettingsvermogen is het uiteindelijk gelukt een sloep te bouwen van Amsterdams grachtenplastic. Inmiddels hebben wij een kleurrijke vloot van negen boten waarmee wij met groepen het water op gaan om plastic te vissen. Na jaren van pionieren is er een businessmodel ontstaan waarmee wij de wereld een stukje mooier maken. Dat is de kracht van doen. Er is zo veel mogelijk als je met de juiste mensen samenwerkt en blijft geloven in waar je mee bezig bent.’

Zes lokale verenigingen toonden met hun successtory aan dat je met elkaar tot mooie dingen in staat bent. Team Danielle, opgericht na het overlijden van de 21-jarige Danielle, maakt jongeren bewust van de gevolgen van XTC-gebruik. Dat doen ze niet met een opgeven vingertje, maar door voorlichting te geven en met jongeren in gesprek te gaan. Annabel Aardenburg vertelde over het succes van de Broedmachine Beverwijk, een plek op de Meubelboulevard waar 20 creatievelingen hun ideeën kunnen uitwerken. De eigenaar van het pand rekent een lage huur en draagt op die manier een steentje bij aan de Broedmachine.

Het Pieter Vermeulen Museum gaf uitleg over Velsen geen bende, een project waarbij kinderen de straat op gaan om zwerfvuil op te ruimen en volwassenen aanspreken op hun gedrag. Joske Haver van de Vissenloop IJmuiden vertelde over de ambities om meer deelnemers en dus meer geld voor KWF Kankerbestrijding te realiseren. Het laatste woord was aan de Stichting Esdégé Reisgersdaal, die fietsers met een beperking samen met een begeleider de Mont Ventoux laat beklimmen. ‘Hun beperking verdwijnt niet, maar ze leren wel doorzetten en maken nieuwe vrienden. Dat is heel waardevol.’

Traditiegetrouw ging aan het einde van de Lenteborrel de inschrijving voor de Rabobank Fietsdag op zondag 10 juni 2018 van start. Meer dan 80 verenigingen en stichtingen schreven zich direct in. Vorig jaar deden er meer dan 4.000 fietsers mee, wat de clubs gezamenlijk 45.000 euro opleverde. Inschrijven kan via www.rabobank.nl/ijmond.

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development