Totaaloplossing als gat in de markt

Van vastgoedonderhoud tot de verkoop van vuurwerk: Cas Pronk is een familie­bedrijf dat geen uitdaging uit de weg gaat. ‘Stilzitten is geen optie.’

Stiekem vindt hij het toch best jammer dat veel mensen hem nog steeds zien als ‘de man van het schildersbedrijf’. Logisch, want de onderneming van Cas Pronk, zijn vrouw Petra en hun drie kinderen Ryanne (27), Dennis (25) en Kevin (24) is véél meer dan dat. ‘Natuurlijk vormt schilderen nog steeds de basis. Maar tegen­woordig zijn we ook een gecertificeerd aannemersbedrijf en aangesloten bij Bouwgarant/Bouwend Nederland en Onderhoud NL, en doen we betonklussen voor grote partijen als Heijmans, VvE’s en woningbouwcorporaties. Onze kracht ligt in het aanbieden van totaaloplossingen die we voor het overgrote deel zelf kunnen uitvoeren. Als wij bij een renovatie tegen een verrot kozijn aanlopen, dan kunnen we die binnen twee weken vervangen door een nieuw exemplaar uit onze eigen machinale timmerfabriek. Bij grote kozijnenfabrieken bedraagt de levertijd vaak 10 tot 12 weken. Met name de regionale woningbouwcorporaties zijn blij met de snelheid waarmee wij dit soort oplossingen kunnen bieden, omdat ze niet willen dat hun huurders onnodig lang een steiger voor hun deur hebben staan.’

Cas Pronk begon in 1988 als zelfstandig schilder. Zijn vrouw was vanaf het prille begin bij de zaak betrokken, wat het meteen een familiebedrijf maakte. Binnen vijf jaar stonden er 10 schilders op de loonlijst. ‘In de eerste periode deden we vrijwel uitsluitend nieuwbouwprojecten voor aannemers’, blikt Cas terug. ‘Dat ging best goed, maar we ontdekten wel dat we geen grote stappen konden maken omdat we altijd scherpe aanbestedingen moesten doen en de marges daardoor laag bleven. De ommekeer kwam toen een van onze grootste opdrachtgevers, Teerenstra uit Heiloo, werd overgenomen door Heddes, die alleen met mensen uit Volendam wilde werken. Wij deden op dat moment steeds meer werk voor woningbouwcorporaties en VvE’s en zagen kansen om onze omzet te verhogen door naast schilderswerk ook aanvullende werkzaamheden aan te bieden, zoals voegwerk en dakwerkzaamheden. Dat bleek een gat in de markt, want veel traditionele aannemers hadden hun pijlen nog steeds gericht op nieuwbouw. Wij boden de corporaties in Heemskerk, Beverwijk, Velsen en Haarlem een totaaloplossing die nog niet bestond. Bovendien gaven wij een harde garantie dat er kwaliteit werd geleverd. Onze aanpak leidde er toe dat het schilderswerk nog maar een keer in de zeven jaar gedaan hoefde te worden, terwijl het daarvoor elke drie tot vier jaar gebeurde. Dat leverde de corporaties dus direct geld op. Mede door het vertrouwen in onze diensten hebben wij de economische crisis zonder problemen doorstaan. Ook particulieren zijn zeer welkom voor de werkzaamheden die wij uitvoeren, van schilderswerk tot een complete renovatie of een nieuw kozijn met Triple-beglazing.’

Cas Pronk BV transformeerde van een traditioneel schildersbedrijf in een gecertificeerd aannemers­bedrijf met achttien vaste medewerkers en een poule van 15 zzp-ers. ‘We werken voor VvE’s, woningbouwcorporaties, bedrijven en particulieren van Alkmaar tot Amsterdam en hebben net spuitbeton aangebracht in de zeven tunnels onder de nieuwe Westfrisiaweg. En na een reeks vastgoedtransformaties hebben we afgelopen zomer ons eerste nieuwbouwproject opgeleverd: twee duurzame 2-onder-1-kap woningen aan de Kleine Houtweg in Heemskerk. Op het dak liggen verdiepte zonnepanelen die vanaf de grond niet te zien zijn. En uiteraard zijn de woningen, conform de nieuwe bouwvoorschriften, volledig aardgasloos. De eerste in de gemeente Heemskerk. Het was zonder twijfel een geslaagde pilot die naar meer smaakt.’

Het lijkt alsof de familie Pronk, zoons en dochter inbegrepen, geen uitdaging uit de weg gaan. ‘Stil zitten is geen optie’, zegt zoon Dennis als hij binnen komt lopen. Die karaktereigenschap is er mede de oorzaak van dat Pronk zo’n vijftien jaar geleden vuurwerk ging verkopen. ‘December en januari zijn altijd rustige maanden in de schildersbranche en op deze manier hadden we toch iets om handen’, aldus Cas. ‘Toen we er in 2003 mee begonnen hadden we binnen een maand 600 online bestellingen.’ De hele familie helpt tijdens de verkoopdagen mee, maar dat klinkt bij deze onderneming eerder logisch dan uitzonderlijk.

Sterke IJmond?

De IJmond is een krachtige en dynamische regio. Als Rabobank IJmond willen wij graag de leef- en werkomgeving van mensen in de IJmond versterken. Dit doen we door kennis te delen, partijen aan elkaar te verbinden en geld of diensten beschikbaar te stellen.
T: (023) 51 33 600
E: bedrijven.ijmond@rabobank.nl
W: www.rabobank.nl/ijmond

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development