Waarheen leidt (lijdt) de weg?

“Einde in zicht voor V&D” opende de krant van wakker Nederland 31 januari jl. Eerder die week waren franchiseformule De Schoenenreus (200 filialen), en House of Shoes (41 filialen) al failliet verklaard. Als ik het jaarboek van 2010 of eerder uit de kast haal met daarin adresgegevens van onder andere winkelketens, projectontwikkelaars en aannemers, dan bestaat pakweg 30/40% van deze bedrijven niet meer.

Een paar jaar geleden haalde de gemeente Beverwijk samen met onder andere de winkeliersverenging hoogleraar en “retail-goeroe” Cor Molenaar. In 2009 kwam zijn boek “Het nieuwe winkelen” uit, sindsdien is hij veel geraadpleegd specialist op dit gebied. Hij stelt onder andere dat het ontstaan van de nieuwe consument geen revolutie is, maar een evolutie. Hij baseert dit op een historische analyse. De consument die in verwarring is, en die zich heroriënteert. Met name mensen tussen de 30-45 jaar spelen een belangrijke rol in deze verandering. Het consumptieve proces van deze groep is veranderd. De koopavond en/of de zaterdag/zondag voor het funshoppen is uit, ’s avonds als de kinderen op bed liggen de computer aanzetten en online winkelen is in.

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor Q3 2014 heeft 89% van de consumenten tenminste één online aankoop gedaan gedurende de 1ste drie kwartalen van 2014. Dit zijn 90,7 miljoen aankopen (5% van alle aankopen van Nederland), goed voor een bedrag van 9,81 miljard. De verwachting is dat het aandeel van 5% jaarlijks met 20% groeit. Het enthousiasme waarmee Cor Molenaar in 2013 in Beverwijk sprak was aanstekelijk. De aanbevelingen klonken logisch en eenvoudig: maak de winkelgebieden spannend en uitdagend, geef consumenten een reden om een winkelgebied te bezoeken, zorg voor reuring. Ondanks alle goede bedoelingen blijkt de uitwerking grillig, zo getuige de (naderende) faillissementen van winkel-ketens van recente data. Hebben we onze ogen gesloten voor de realiteit? Zijn we naar huis gegaan na de bijeenkomst van Molenaar met de idee van “het waait wel over”. Een vakgenoot/collega van mij schreef een aantal jaar geleden “crisis? Een nieuwe werkelijkheid”. Deze nieuwe werkelijkheid staat voor verandering. Verandering staat doorgaans voor vernieuwing. Onze ogen sluiten voor de veranderende realiteit, en het vasthouden aan een decadente samenleving, zet de rem op de groei.

In de branche waar ik in werkzaam ben, heeft zich een aantal eminente ontwikkelingen afgespeeld. Eind jaren ’90 werden de makelaarstarieven vrijgegeven en in 2001 werd de huizensite Funda gelanceerd. Het vrijgeven van de tarieven, toen een ongekende ontwikkeling, die min of meer samenviel met het wegvallen van de beschermde titel van makelaar heeft in eerste instantie geleid tot een vrijval van courtages. Uiteindelijk leidde marktwerking ertoe dat kwaliteit wordt betaald en dat er onder andere deeldiensten worden geleverd. Het vrijgeven van de titel leidde tot een tweetal certificeringsinstanties waar kwaliteit door wordt bewaakt. Door de komst van Funda kelderde aanvankelijk de omzetten tot wel 30%. Naderhand zijn de aankoopdiensten verder uitontwikkeld en zijn de doelen van de overheid, namelijk marktwerking en een transparante markt gerealiseerd. Dit stel ik met de wijsheid van nu…..destijds volgden we de ontwikkeling met argusogen. Wat ik wil zeggen, is dat je bepaalde ontwikkeling niet moet willen tegenhouden, maar moet omarmen en in je voordeel benutten.

De gevolgen van de ontwikkelingen in de retail zijn genadeloos voor hen die niet of te laat hebben ingespeeld op de veranderingen, die keuzes hebben gemaakt. Geen herkenbare collecties, eenheidsworst, niks spannende en uitdagende winkelbeleving. Om gedeeltelijk Molenaar aan te halen: behoud bestaande winkelgebieden, organiseer activiteiten. Haal de consument uit zijn comfort-zone van het veilige en gemakkelijke online shoppen. Combineer het online shoppen met fysiek winkelen. Speel in op de oriëntatie- en beslissingsmomenten van de consument. En: huren zullen de komende jaren flink verder dalen. De winkelier die overblijft zal door internet met minder marge genoegen moeten nemen. Marketing-budgetten zullen anders – online – moeten worden aangewend. Buurtwinkelcentra krijgen weer een puur faciliterende functie. Gemeente sta toe dat A-2 en B-locaties een andere (woon-)functie krijgen. De winkelier heeft het zwaar. Om te overleven moet hij keuzes maken om de consument te verleiden.

Teer Bedrijfsmakelaars | Simon Hamming RT

www.teer.nl

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development