VELSEN - In Velsen is bouwcombinatie Hyacint in opdracht van Rijkswaterstaat begonnen met het renoveren van de uit 1957 daterende, 1664 meter lange(768 meter gesloten) Velsertunnel onder het het Noordzeekanaal. De tunnel die onderdeel is van de snelweg A9 wordt negen maanden gesloten om ondermeer de plafonds te verhogen en wegdek te verlagen, maar verder ook voor het maken van nieuwe computerruimtes, tunneltechnische installaties, extra pompkelder, nieuwe waterpompen, verbeterde vluchtroutes, en aanbrengen van nieuwe kilometerslange kabels. Hyacint is een bouwcombinatie bestaande uit Dura Vermeer, BESIX en installatiebedrijf SPIE Nederland. COPYRIGHT TON BORSBOOM / RIJKSWATERSTAAT

Werkzaamheden in Velsertunnel in volle gang

Buiten rijdt het verkeer voor het eerst over de nieuwe omleidingsroutes, binnen in de Velsertunnel is de ontmanteling in volle gang. Direct na de tunnelsluiting op vrijdag 15 april is aannemerscombinatie Hyacint gestart met de demontage van het binnenwerk. Stap één: overal de stroom af. Direct daarna begon het hak- en breekwerk.

Het weekend direct na de tunnelsluiting is al een aantal vertrouwde elementen in en rond de tunnel verdwenen. De verrijdbare vangrail, waarmee Rijkwaterstaat bij onderhoud verkeer door de andere tunnelbuis leidde, is weg. Dat geldt ook voor de betonnen vangrail langs de wanden van de Velsertunnel. Voor de tunnel heeft Rijkswaterstaat een aantal portalen weggehaald die ook worden gerenoveerd. Hier hangen normaal gesproken (elektronische) verkeersborden en camera’s aan.

Stroom eraf
Om veilig de tunnel te kunnen slopen, mag nergens meer stroom op zitten. Maar de stroom uitzetten in een tunnel doe je niet zomaar, zegt Michel van Baar, projectleider bij combinatie Hyacint. ‘Vanwege de veiligheid heeft elk systeem een back-up en gaat het alarm af als ergens de stroom uitvalt. Deze week waren we met 12 man continu aan het werk om alle veiligheidsinstallaties, zoals het brandmeldsysteem en de ventilatie, af te koppelen. De honderden oude stroomkabels hebben we daarna – letterlijk – doorgeknipt.’

Hakken en zagen
Deze week is de aannemer begonnen met verwijderen van alle brandwerende plafondplaten. En er is meer hak- en breekwerk aan de gang, zoals het uitzagen van nieuwe vluchtdeuren, het verwijderen van het bestaande asfalt, het wegfrezen van honderden betonnen ribbels van het plafond en het wegfrezen van een gedeelte van de betonnen vloer. Hiervoor worden speciaal aangepaste freesmachines gebruikt, die de afgelopen maanden in de tunnel zijn getest. Vanaf eind april is het meeste sloopwerk klaar en kan de opbouw beginnen.

Renovatie Velsertunnel
De Velsertunnel tussen IJmuiden en Beverwijk is bijna 60 jaar oud en toe aan groot onderhoud. Daarom voert Rijkswaterstaat sinds 15 april 2016 een grootscheepse renovatie uit. De tunnel is nu negen maanden helemaal dicht. Rijkswaterstaat vergroot de doorrijhoogte, bouwt nieuwe vluchtwegen en vervangt alle installaties (zoals het brandmeldsysteem en de ventilatie). Na de werkzaamheden voldoet de Velsertunnel, ruimschoots voor de wettelijke deadline 2019, aan de nieuwe Tunnelwet.

Meer informatie
Op Here.com en IJmondverkeer.nl vindt u een actueel en een nauwkeurig beeld van de omleidingsroutes en reistijden tijdens de renovatie van de Velsertunnel. Meer informatie en filmpjes met uitleg over de omleidingsroutes vindt u op www.rijkswaterstaat/velsertunnel.

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development