Bent u klaar voor de robotisering?

Een toekomst met robots? Voor de één klinkt dit als sciencefiction, de ander laat zijn auto al zelfstandig rijden of een robot de kamer stofzuigen. Met de opkomst van internet of things en de verregaande innovaties in de techniek staat voor vrijwel alle experts vast dat robots en robotica in de toekomst een grote rol gaan spelen in ons leven.

Tijdens het event Robotica: Innovations on Tour dat Rabobank IJmond op maandag 1 oktober organiseert, kunt u kennismaken met de laatste humanoid robots en geavanceerde technieken die sectoren als de maakindustrie en de zorg ingrijpend zullen veranderen. U kunt met eigen ogen en oren ervaren wat er allemaal mogelijk is. Niet alleen op het gebied van robotica, maar ook op het vlak van 360 graden videotechnologie. Hiermee bepaalt u zelf waar u naar kijkt. Of het nu een spannende sportwedstrijd is, uw wintersportvakantie of een presentatie op het werk, een 360 gradencamera filmt alles in één keer waardoor u er als kijker letterlijk middenin staat. Een hele bijzondere ervaring!

Mike van Rijswijk

Tijdens het businessevent in het congrescentrum van Tata Steel geeft Mike van Rijswijk een presentatie over doorbraakinnovaties zoals robotica, virtual reality en 360 graden. Hij begon zijn carrière op 23-jarige leeftijd als onder­nemer in een tijdperk waarin internet een tweede evolutie doormaakte. Al op jonge leeftijd had hij een neus voor innovatie en zag meteen veel kansen voor het bedrijfsleven. Met deze kennis van de nieuwste digitale ontwikkelingen was hij verantwoordelijk voor baanbrekende projecten bij TPG Post, Vodafone, KPN, Funda en de Amstel Gold Race. In 2003 ontwikkelde Van Rijswijk de eerste online postkaartapplicatie, in 2004 reisde hij af naar Zweden om de ontwikkelingen van de digitale pen te onderzoeken en in 2005 was hij erbij toen de allereerste 3D-printer werd geïntroduceerd. Hij liet Nederland kennismaken met Augmented Reality en Google Glass. Met zijn bedrijf Dutchwork zorgde hij er ook voor dat de humanoid-robot NAO vlak na zijn introductie naar Nederland kwam. Deze robot neemt hij ook mee naar de IJmond.

Humanoids

De robot maakt een stormachtige ontwikkeling door en is actief in huiskamers, bedrijven, zorginstellingen en klaslokalen. ‘Robotica neemt steeds menselijkere vormen aan’, aldus Van Rijswijk. ‘Humanoids zijn al in staat om emoties te herkennen. Ze begeleiden ouderen en worden ingezet tegen eenzaamheid. Er is zelfs een robot die aan stervensbegeleiding doet. NAO is een mooie voorbeelden van wat robotica nu kan, maar de toekomst gaat veel verder en is dichterbij dan de meeste mensen denken.’ Tijdens het event legt hij in heldere bewoording uit wat de technologische ontwikkelingen voor effect hebben op ethiek en wat de opkomst van de robot betekent voor de werkgelegenheid. Van Rijswijk: ‘Er komt een moment dat een robot sneller en beter muren kan metselen dan de mens.’ De Limbuger gaat ook in op de wereldwijde verbindingen tussen fysieke apparaten. Op een creatieve manier legt hij uit hoe dit nu al tot een nieuwe economie leidt. Ook legt hij de link naar het internet, waar het merendeel van de fysieke apparaten op dit moment nog niet mee verbonden is, maar wat snel gaat veranderen.

Gebruiksgemak

Bedrijven als de Rabobank volgen de technologische ontwikke­lingen al jaren op de voet. Marcel Gerritsen, hoofd strategie en innovatie van Rabobank Nederland, komt speciaal voor de RaboWeek naar de IJmond om te vertellen hoe digitale kansen in een snel veranderende wereld optimaal kunnen worden benut en hoe dat bijdraagt aan het gebruikersgemak voor bijvoorbeeld online bankieren en het gebruik van de Rabo App. ‘Nieuwe technologieën stellen ons in staat om bancaire processen te vereenvoudigen en te versnellen. Daar is iedereen bij gebaat, want hierdoor kan iedereen zijn of haar bankzaken echt regelen op het moment dat het uitkomt. Het verschil tussen dag en nacht is grotendeels verdwenen.’ Nadat beide sprekers hun verhaal hebben gedaan, kan iedereen de nieuwe technologieën zelf ervaren op de innovation playground. Op dat moment begint ook de netwerkborrel waar ondernemers en inwoners van de regio met elkaar kunnen doopraten over de wondere wereld van robotica, virtual reality en 360 graden.

Aanmelden

Aanmelden voor het event Robotica: Innovations on Tour kan via rabobank.nl/ijmond. Deelname is gratis. Het programma begint om 19.30 uur met een openingswoord van Martijn van der Schaaf, directeur Bedrijven van Rabobank IJmond. De netwerkborrel eindigt uiterlijk om 23.00 uur.

RaboWeek IJmond

Met de RaboWeek IJmond laten wij zien wat de meerwaarde is van een bank met coöperatieve wortels. Het is onze ambitie om bij te dragen aan een krachtige regio waarin u prettig kunt wonen, werken en recreëren. Daarom steunen wij impactvolle projecten én organiseren wij de RaboWeek. Er is veel om naar uit te kijken. Uiteraard staan de populairste activiteiten – het Rabo Fashion & Food Event en de Ouderwetse gezelligheid voor senioren – ook dit jaar op het programma. Nieuw dit jaar is Rabobank IJmond Live!, een stadionconcert met optredens van Waylon, Berget Lewis, Candy Dulfer en Edsilia Rombley. Voor ondernemers organiseren wij de themabijeenkomst Robotica: Innovations on Tour.
Sterke IJmond?

De IJmond is een krachtige en dynamische regio. Als Rabobank IJmond willen wij graag de leef- en werkomgeving van mensen in de IJmond versterken. Dit doen we door kennis te delen, partijen aan elkaar te verbinden en geld of diensten beschikbaar te stellen.
T: (023) 51 33 600
E: bedrijven.ijmond@rabobank.nl
W: www.rabobank.nl/ijmond

 

Onze hoofdpartner

Evenementen

Webdevelopment: Webstation web-station.nl