Calamiteitenbogen bij Velsertunnel in gebruik

Opluchting bij de IJmondiale ondernemers. De aanleg van de zogeheten calamiteitenbogen op de knooppunten Beverwijk en Velsen is namelijk klaar. Zo zal een stremming bij de Velsertunnel voortaan niet meer direct voor een groot verkeersinfarct zorgen.

De calamiteitenbogen zijn sinds 23 januari j.l. klaar voor gebruik. Deze korte verbindingswegen maken het mogelijk om te rijden via de Wijkertunnel indien de Velsertunnel gestremd is. Zo worden de bogen ingezet tijdens afsluitingen vanwege een ongeluk of bij onderhoudswerkzaamheden. Zo blijft de IJmond ook bij calamiteiten bereikbaar.

Wettelijk

Sinds 23 januari is tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis niet meer mogelijk. In de Velsertunnel was het tot nu toe gebruikelijk om bij afsluiting van één tunnelbuis verkeer in beide richtingen door de andere buis te leiden. Vanaf dit jaar is dit wettelijk niet meer toegestaan. Mede daarom heeft Rijkswaterstaat calamiteitenbogen aangelegd, zodat het verkeer richting het zuiden gemakkelijker via de Wijkertunnel kan rijden en niet via Heemskerk en Rottepolderplein hoeft om te rijden. Voor verkeer naar het noorden verandert er niets: dat kan gebruikmaken van de wel beschikbare tunnelbuis van de Velsertunnel.

Renovatie Velsertunnel

De calamiteitenbogen zijn tijdens de geplande renovatie van de Velsertunnel in 2016 permanent open. Volgend jaar is de tunnel liefst negen maanden volledig dicht vanwege een zeer grootschalige opknapbeurt. ‘Dan zijn deze nieuwe stukjes asfalt een onmisbaar element om de IJmond bereikbaar te houden. Zowel voor inwoners als ondernemers’, weet OV IJmond-voorzitter Ton van der Scheer. ‘Het is mooi dat we nu, ruim voor de start van de renovatie, al kunnen oefenen met de calamiteitenbogen. Dan zien we meteen of ze in de praktijk werken.’

Primeur

Weggebruikers kunnen reeds op de Velsertraverse via elektronische borden zien dat de route via de calamiteiten-bogen in gebruik is. Rond de bogen zelf geven verschillende verkeersborden aan of het verkeer over de verbindingswegen moet rijden. De maximumsnelheid op de bogen is 50 kilometer per uur. ‘Het is wel zaak om je hier aan de maximumsnelheid te houden en hier geen stuurfouten te maken’, stelt Van der Scheer. ‘Want als er een stremming komt op de calamiteitenbogen, zijn we terug bij af. Dan heeft de IJmond acuut een groot verkeersprobleem.’

Op 26 januari j.l. waren er ’s avonds in de Velsertunnel wegwerkzaamheden. Het was de eerste keer dat de calamiteitenbogen operationeel waren. ‘Men moest duidelijk nog wennen aan deze omleiding, maar het is goed gegaan’, aldus Van der Scheer over de primeur.

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development