Vattenfall is een Zweedse energiemaatschappij, marktleider in de regio Noord-Europa. De naam Vattenfall betekent waterval en verwijst naar een oudere naam van dit concern, Kungliga Vattenfallstyrelsen.

De IJmond is veel meer dan alleen Tata Steel

De energiehaven, de komst van Vattenfall, een toename van aanmerende cruiseschepen, prachtige transportmogelijkheden en nieuwe samen­werkingsverbanden. OV IJmond-voorzitter Ton van der Scheer ziet mooie, zakelijke ontwikkelingen binnen onze regio. ‘De IJmond is echt meer dan alleen Tata Steel.’

Als preses van de grootste ondernemersvereniging van de IJmond, is Van der Scheer verheugd dat de dynamiek en ondernemerskansen toenemen. Zoals bijvoorbeeld op het zeer actuele gebied van de energietransitie.

Goed profileren

‘Zo heeft Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf van Nuon, gekozen om naar de IJmondhaven te komen’, zo weet Van der Scheer. ‘Het bedrijf heeft een aanbesteding voor een aantal windmolenparken op zee gewonnen. Dan is het vervolgens de kunst om je als regio zó te etaleren, dat je voor zo’n grote firma als uitvalsbasis kunt gaan dienen. Dat is – met speciale dank aan AYOP en Zeehaven IJmuiden NV – gelukt, want Vattenfall gaat zich vestigen in de IJmondhaven. Dat creëert de komende jaren mooie, regionale ondernemerskansen. Zeker als je bedenkt dat Eneco hier al zit. De IJmondhaven krijgt mede hierdoor steeds meer een positie, waarop de hele regio kan aanhaken. De verwachting is dat het nieuwe, grote windmolenpark rond 2023 gaat leveren.’ Ook worden er grote slagen gemaakt om die energiehaven in de IJmond gevestigd te krijgen. Die zou moeten komen op de plek waar nu de oude Averijhaven zit. Van der Scheer: ‘Die ontwikkeling ziet er goed uit. Dat betekent dat we ons regiobreed steeds nadrukkelijker kunnen profileren als een plek binnen de metropoolregio Amsterdam waar de hele energietransitie plaatsvindt. Dat is aantrekkelijk.’

Passagiersschepen

Daarnaast ziet de OV IJmond dat er in Amsterdam een enorme druk ligt om de stad anders te gaan inrichten. ‘Zo drukt de hoofdstad de komst van cruiseschepen er feitelijk uit, omdat ze met extra toeristenbelastingen gaan komen. Dat betekent dat er nu een enorme impuls is naar de IJmondhaven met passagiersschepen die hier gaan aanmeren’, vertelt Van der Scheer. ‘Vorig jaar kwamen er hier zo’n 25, maar dat worden er dit jaar minimaal 60. Die beweging is nu ingezet. Dat geeft tevens een stevige impuls om de mooie initiatieven die er bij vervoer over water liggen, snel tot ontwikkeling te brengen.’

Samenwerking

De IJmond-regio maakt tevens steeds meer gebruik van mogelijkheden om producten in samenwerking naar voren te brengen. ‘We hebben al eerder in beeld gebracht hoe verschillende tuinders gezamenlijk tulpen uit Heemskerk in de markt zetten. We zien nu een vergelijkbaar initiatief ontstaan in IJmuiden, waarbij de vishandel heel nadrukkelijk de handen ineen slaat om Noordzeevis te promoten. Dus Noordzeevis uit IJmuiden wordt gezamenlijk in de spotlight gezet en verhandeld naar andere plekken in ons land’, zegt Van der Scheer.

Logistieke mogelijkheden

‘Zo ervaren we dat de IJmond steeds meer posities realiseert, waarbij de krachten succesvol worden gebundeld. Dat zie je eveneens met North West Central Corridor. Dat is een samenwerkingsverband van containerterminals, zoals het Velsense VCL, TMA uit Amsterdam en het Utrechtse CTU. Dankzij deze samenwerking worden de ladingsmogelijkheden van containers op binnenvaartschepen, en ook via de zeevaart, optimaal benut. Varen met halflege schepen is voorbij. Dat geeft – mede door gebruik te maken van zogenoemde timeslots – grote efficiencyvoordelen en is zo ook beter voor het milieu. Bij dit soort ontwikkelingen is het fantastisch om te zien dat er in de IJmond grote spelers zijn die daar onderdeel vanuit maken. Dat betekent ook weer dat de logistieke mogelijkheden van dit gebeid verder geoptimaliseerd kunnen worden.’

Transport

Naast vervoer over water, is transport over de weg en per spoor ook prominent aanwezig hier in de IJmond. ‘Tata Steel vervoert bijvoorbeeld veel over het spoor. Maar als we de achterlanden nog beter op het spoor kunnen aan­sluiten, kunnen we het vracht­vervoer per trein nog beter stimuleren. Als je verder kijkt naar de ontsluiting van de vierbaanswegen, zie je dat de IJmond ook daar goede transportmogelijkheden heeft. Daarmee creëert onze regio een optimale positie om nieuwe bedrijvigheid aan te trekken, c.q. deze te vergroten en te versterken.’

Meer informatie?

Bekijk de website www.ovijmond.nl

 

Foto copyright: https://group.vattenfall.com

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development