Vrijwilligers van IJmond Nieuws maken dagelijks reportages en programma’s voor en over de IJmond.

IJmond Nieuws toont verhalen die het verdienen om gedeeld te worden

OV IJmond communiceert haar verhaal uiteraard via een website en ook in elke editie van de IJmondiaan. Maar met het toetreden van streekomroep IJmond Nieuws als nieuw OV IJmond-lid, boort de grote ondernemers­vereniging ook andere distributiekanalen aan. ‘Wij informeren, amuseren, verbinden, prikkelen en boeien via televisie, web, social media én radio’, zegt station manager Richard Kitzmann. ‘Zowel voor de inwoners als het bedrijfsleven van de IJmond.’

De ervaren mediaman Kitzmann is één van de ruim 40 enthousiaste, professionele vrijwilligers, die dagelijks reportages maken over alles wat onze regio bezighoudt. Net als de OV IJmond, beoogt IJmond Nieuws vanuit een collectief gevoel graag iets moois voor de regio te realiseren. Actueel en betrokken voor Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Castricum. Zichtbaar en met een positieve, en waar nodig ook kritische, insteek. Dát is waar non-profit stichting IJmond Nieuws voor staat.

Bedrijfsbezoek in beeld

IJmond Nieuws is sinds medio 2019 in de regio te zien via televisiekanaal 43 van Ziggo. ‘Het mooie van de huidige tijd is dat je je als omroep ook kunt profileren via internet en social media. Zo hebben we uiteraard een eigen YouTube-kanaal, maar kun je al onze reportages eveneens terugvinden via Facebook, LinkedIn en Instagram’, geeft Kitzmann aan. ‘Met een website en de IJmondiaan heeft OV IJmond uiteraard al prima mogelijkheden om haar leden te informeren. Maar je kunt meer doen dan alleen dat en je achterban tevens met mooie beeldreportages bereiken. Dat is wat wij graag willen doen’, vertelt Richard Kitzmann, die vervolgens een voorbeeld geeft. ‘OV IJmond biedt haar leden regelmatig bedrijfsbezoeken aan, zodat je een kijkje in de keuken kunt nemen bij een collega-lid. Op 23 maart is zo’n bedrijfsbezoek bij De Boer Staal in Uitgeest. Dan komen er zo’n 40 of 50 OV IJmond-leden langs, maar de andere 450 missen die interessante blik op het werk van hun buurman-ondernemer. Wij kunnen over dergelijke IJmond-initiatieven mooie reportages maken. Zo zetten we het bedrijf dat als gastheer optreedt duidelijk in de spotlight. Bovendien informeren we de overige OV IJmond-leden op een eenvoudige, maar mooie wijze. Dat allemaal via filmpjes op tv en onze social mediakanalen.’

Gezien worden

In de digitale wereld kun je als ondernemer met je verhaal en product een gigantisch bereik creëren, weet Kitzmann. ‘Dat is heel belangrijk, want je moet als bedrijf wel gezien worden. Het is voor ondernemers heel belangrijk dat je in deze tijd je verhaal kunt vertellen. Want misschien heb je net iets nieuws ontwikkeld en wil je dat aan iedereen kenbaar maken. Of heb je personeel nodig. Je kunt allerlei invalshoeken bedenken om via IJmond Nieuws aandacht te genereren. Zodat je collega-leden van OV IJmond je zien en hen even triggert met: ‘Dit ben ik, dit kan en doe ik, en hier ben ik naar op zoek. Wie kan mij hierbij helpen?’ De meerwaarde die IJmond Nieuws op dit gebied kan realiseren, willen wij ook graag laten zien aan de leden. En dat ze via ons ook die meerwaarde kunnen delen naar andere OV IJmond-leden toe.’ IJmond Nieuws zal dit jaar onder andere opduiken bij open dagen (zoals laatst op de nieuwjaarsreceptie in Brafoer), een golfdag of andere leuke regionale events. ‘Maar we kunnen ook door individuele ondernemers worden in­geschakeld om bijvoorbeeld een reportage of een promotiefilmpje te maken. Die kun je vervolgens niet alleen aan andere OV IJmond-leden laten zien, maar ook aan je klanten. Wij zijn heel veelzijdig hoe we ondernemers kunnen bedienen’, aldus Kitzmann.

Talkshow voor ondernemers

Daarnaast wil het in Heemskerk residerende IJmond Nieuws dit jaar graag een talkshow voor regionale ondernemers gaan opzetten. ‘Een talkshow, die eenmaal per week op televisie en onze andere mediakanalen te zien is, waarbij we elke keer een ondernemer uitnodigen om zijn of haar verhaal te doen’, legt Kitzmann uit. ‘OV IJmond heeft heel veel clusters en honderden leden. We kunnen dus de veelzijdigheid van de ondernemersvereniging laten zien. En elke week aan een individuele onder­nemer vragen: ‘Wat doe je, wat bezielt jou om dit op te starten en waar ligt jouw passie als entrepreneur.’ Dat idee zou ik graag oppakken samen met de OV IJmond en haar leden.’ Uiteraard zijn er aan het opzetten en uitvoeren van dit soort initiatieven kosten verbonden. ‘Daarom hoopt de stichting IJmond Nieuws wat sponsors te kunnen vinden die ons hierin steunen’, vertelt Kitzmann. ‘Uiteraard krijgen financiële ondersteuners daar iets voor terug. Dan komen ze bijvoorbeeld in beeld en zeggen we dat het programma mede is mogelijk gemaakt door. Zo proberen we op allerlei manieren veel te doen. Zowel voor de kijkende inwoners, maar zeker ook voor de ondernemers in de regio en de leden van OV IJmond.’

Doorsnede van de samenleving

IJmond Nieuws hecht veel waarde aan het opleiden van talent. ‘Onze vrijwilligers zijn een echte doorsnede van de Nederlandse samenleving. In onze enthousiaste groep hebben we medewerkers van 16 tot 75 jaar, zitten werklozen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en ook werkende personen die dit als hobby hebben’, geeft Kitzmann aan. ‘Het is echt zulk leuk werk. Als je reportages maakt, kom je als interviewer of cameraman immers overal. Alles wat er in de IJmond gebeurt, triggert ons om het te laten zien.’ Kitzmann merkt dat IJmond Nieuws reportages maakt over wat er leeft binnen de IJmond. Ook op ondernemersgebied. ‘Heel weinig mensen weten bijvoorbeeld niet waar hun ouders of oom en tante werken. Snap je? Ze weten wel dat hij of zij bij bedrijf X werkt, maar hoe het daar er dan uitziet? Wij laten juist graag zien wat er speelt. We hebben zoveel bedrijvigheid in de IJmond, daar mogen we trots op zijn. Ik vind het belangrijk om dat ook te verkondigen. Misschien hebben we in onze regio wel een multinational, die ooit is begonnen als een familiebedrijf met een karretje met schoonmaakspullen. Dan is het juist zo mooi om te horen hoe dat lang geleden is opgestart. Of een visser die ooit begonnen is met een klein bootje en nu vele kotters in de haven van IJmuiden heeft liggen. Dát zijn verhalen die leven en die verdienen om gedeeld te worden. Dat willen we graag laten zien aan iedereen in de IJmond.’

Contact

Wilt u meer weten over IJmond Nieuws, heeft u een tip of wilt u wellicht sponsor worden? Stuur dan een mailtje naar redactie@ijmondnieuws.nl

www.ovijmond.nl

webdesign development