‘Sponsoring verbindt mensen’

Stichtingen, verenigingen en evenementen kloppen bij bedrijven aan voor sponsoring. Maar wat krijg je er als ondernemer voor terug als je een steentje bijdraagt? Willen sponsors financiële revenuen? Of de maatschappij helpen?

Een grote sponsorspeler binnen de IJmond is de Rabobank. De financiële instelling ondersteunt zowel sportieve, culturele als maatschappelijke verenigingen en projecten. Of het gaat om de ondersteuning van lokale hockeyclubs, de wieler- en paardensport, de theaters van IJmuiden en Beverwijk of een toernooi of festival, de oranje/blauwe kleuren van de bank zijn zichtbaar. Volgens Peter Ruigrok – adviseur marketing, commu­nicatie en coöperatie van de Rabobank IJmond – heeft het financieel onder­steunen een meerledige functie. ‘Natuurlijk beoog je dat sponsoring het imago van ons bedrijf versterkt. Maar het is veel meer dan dat’, geeft Ruigrok aan. Rabobank wil graag ‘toonaangevend, dichtbij en betrokken’ zijn. ‘Wij verbinden ons graag aan partijen, die openstaan voor innovatie. Wij kijken of daar op het commerciële vlak samengewerkt kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat er activiteiten en initiatieven ontplooid worden, waarbij mensen elkaar ontmoeten en samenwerken. Zo is de bank al jarenlang sponsor van het Kennemer­theater, de stadsschouwburg Velsen en Haven­festival IJmuiden. Het zijn plekken waar mensen, zowel particulieren als onder­nemers, met elkaar verbonden worden. Waar mensen elkaar treffen, wordt kennis gedeeld en ontstaan nieuwe initiatieven die de lokale samenleving ten goede komen.’

Generaties verbinden

Dat samenbrengen lukt Rabo ook op een heel ander vlak. ‘Alle veertien lokale Rabobanken in Noord-Holland sponsoren Noord-Holland Verbindt. Deze stichting focust zich op het verbinden van jongeren en ouderen. Het eerste project, de iPad-lessen door ROC-leerlingen voor 55-plussers, is een succes’, legt Ruigrok uit. ‘Zo doen jongeren leerwerkervaring op, worden hen sociale vaardigheden bijgebracht en komen zij over een bepaalde verlegenheid heen. De studenten ontwikkelen, door het geven van de instructie, vaardigheden die ze in de toekomst nodig kunnen hebben. Ze ontdekken tevens dat zij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. De ouderen profiteren op hun beurt ook. Zelfs mensen van in de 70 en 80, die nooit iets met computers hadden, vinden het leuk. Zij leren omgaan met apparatuur, die anno 2014 belangrijk is in het dagelijks bestaan.’ Door de jeugd en senioren te koppelen, beoogt de Rabobank dat de twee generaties meer begrip voor elkaar krijgen. ‘Zo versterk je de samenleving’, weet Ruigrok. ‘We maken tevens video’s van hoe handig de jeugd gebruik maakt van de hedendaagse betalingsmogelijkheden. Deze filmpjes laten we dan aan senioren zien die bij ons bankieren. Zo leren zij op een laagdrempelige wijze iets wat door deze groep als ingewikkeld wordt beschouwd.‘

Mobiel betalen

De Rabobank sponsort diverse IJmondiale sportverenigingen. Bij FC Uitgeest (voetbal), Strawberries (hockey) en binnenkort ook bij BRC Kennemerland (wielrennen) faciliteert de bank tevens financiële diensten in de clubhuizen. Dat kan middels het mobiel betalen. ‘Met behulp van je mobiele telefoon afrekenen, is enorm in opkomst. Bij deze verenigingen kunnen mensen dankzij Rabobank met hun mobiele telefoon betalen’, geeft Ruigrok aan. ‘Een voordeel voor de sportclub is dat ze niet meer grote hoeveelheden cash geld in de kassa hebben en dit komt de veiligheid ten goede. Tegenover deze diensten zetten wij steeds meer een vorm van variabele sponsoring, bijvoorbeeld een vergoeding per transactie. Dat levert gesponsorden dus financieel iets extra’s op.’ Rabobank krijgt van de gebruikers op de sportclubs graag een terugkoppeling over het mobiel betalen. ‘Zo komen wij erachter hoe onze klanten deze service ervaren. En kunnen we de service, indien nodig, verder verbeteren. Wij zien deze manier van betalen echt als de toekomst.’ Rabobank koppelt het sponsoren van clubs graag aan het gebruik van social media. ‘Je kunt je zo als organisatie uitstekend verbinden aan een vereniging. Wij volgen en liken. Als Heren of Dames 1 een belangrijke wedstrijd speelt, kun je via Twitter of Facebook laten merken dat je achter de vereniging staat. Via social media kun je elk moment van de dag reageren en je betrokkenheid tonen. Wij merken bij sportclubs dat dit erg op prijs wordt gesteld. Het is voor ons een voorwaarde dat verenigingen actief zijn op gebied van nieuwe media. Met sociale media staat de vereniging in verbinding met haar fans en beschikken we beiden over een platform om ons netwerk verder uit te breiden.’

Zwart Techniek

Ook Zwart Techniek is flink actief op het IJmondiale sponsorvlak. Naast het shirtsponsorschap van de voetbalclubs Telstar en Stormvogels en de ondersteuning van diverse sportverenigingen als Velsen, DEM, IJmuiden (voetbal) en DKV (korfbal), vindt de IJmuidense firma het ook belangrijk om culturele zaken als het Havenfestival IJmuiden en opera-, zang- en musicalgroepen te helpen. ‘Wij sponsoren niet alleen voor de naams­bekendheid’, vertelt Ton Zwart, managing director van Zwart Techniek. ‘Maatschappelijke betrokkenheid tonen, vinden wij net zo belangrijk. Wij hebben de insteek: gaat het ons als bedrijf goed, dan helpen we de maatschappij ook graag.’ Zwart Techniek sponsort zonder winstbejag. ‘Neem het Velser Operagezelschap Bel Canto. Elke twee jaar verzorgt zij een mooie, grote operaproductie met alles erop en eraan. Maar door alle bezuinigingen vanuit de overheid, zijn deze mensen onlangs verdreven uit hun huisvesting. Daardoor hadden ze dit voorjaar ineens geen mogelijkheid meer om te repeteren. Terwijl Bel Canto hard werkte aan de opera Carmen, om die 4 en 5 april te vertolken in de Stadsschouwburg Velsen. Om hen uit de brand te helpen, hebben wij in maart één van onze bedrijfshallen ter beschikking gesteld. Zo konden ze toch nog repeteren voor hun voorstelling’, vertelt Ton Zwart. ‘Het is eigenlijk te triest voor woorden dat de geldkraan voor dit soort gezelschappen wordt dichtgedraaid. Wij willen hen wel graag helpen. Doe je het niet, verdwijnen ze gewoon. ’

Trotse werknemers

Volgens Ton Zwart is het voor zijn bedrijf niet in geld meetbaar wat sponsoring oplevert. ‘We weten niet hoeveel orders we er eventueel extra door krijgen’, zegt hij. ‘Maar we weten wel dat sponsoring onze herkenbaarheid vergroot en dat men weet waar wij zitten. Bovendien creëer je een positief gevoel bij de mensen. ‘Gefeliciteerd met Telstar’, horen we vaak van onze klanten als de voetbalclub heeft gewonnen. Maar ook ons eigen personeel krijgt een boost door onze sponsoruit­ingen. Die voelen zich trots dat hun bedrijf clubs, gezelschappen en festivals onder­­steunt. Dan voelen onze werknemers zich happy. Dat vinden wij als bedrijf ook heel belangrijk.’

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development