Technicus van de toekomst: specialist of allrounder?

Aan wat voor soort personeel heeft het havengerelateerde bedrijfsleven in het Noordzeekanaalgebied over pakweg vijf jaar behoefte? Deze vraag stond centraal tijdens de bijeenkomst ‘Beroepen in/van de toekomst’ op 10 mei in de Skybox van overslagbedrijf Daalimpex in Velsen-Noord. Aan de ontmoeting, georganiseerd door Techport en het projectbureau Noordzee- kanaalgebied, namen ruim twintig vertegenwoordigers deel van ondernemingen en onderwijsinstellingen uit de regio. 

Het overleg was een onderdeel van de voorbereiding voor de tentoonstelling in het Sluis Haven Informatie Punt ( SHIP) dat oktober dit jaar op het sluizencomplex moet verrijzen. Naast informatie over de bouw van de grootste sluis ter wereld en de regio, is het SHIP ook bedoeld om bij groepen jongeren belangstelling op te wekken voor een technische opleiding met daarna een beroep in die richting. Het informatiecentrum is een initiatief van de gemeenten langs het Noordzeekanaal, Haven Amsterdam, Zeehaven IJmuiden NV., Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland.

“Vroeger moest je veel met je handen werken. Toen ging alles nog in zakken. De eisen zijn steeds hoger geworden, we werken nu met veel proces-operators.”

Volgens planning staat het gebouw vijf jaar naast de bouwput van de nieuwe zeesluis. De uitkomsten van de ‘mini-conferentie’ helpen om een goede focus aan te brengen bij de inrichting van het onderdeel techniek en technische beroepen van de tentoonstelling. De deelnemers wilden echter niet te lang vooruitkijken. “We kunnen niet in een glazen bol kijken”, aldus één van de aanwezigen. Dick de Bruin van overslagbedrijf CWT Europe heeft de laatste jaren al veel ontwikkelingen gezien op het gebied van de handling van cacaobonen. “Vroeger moest je veel met je handen werken. Toen ging alles nog in zakken. De eisen zijn steeds hoger geworden, we werken nu met veel proces-operators.”

De aanwezigen waren het erover eens dat de projecten almaar complexer worden en de automatisering verder gaat. “De bedrijven zijn meer dan voorheen onderdeel van een supply chain”, stelde Niels Lauwers van 30MHZ, een bedrijf gespecialiseerd in sensoren. Volgens hem wordt het voor ondernemingen steeds belangrijker om data te verzamelen en die vervolgens te analyseren. “Maar dat betekent niet automatisch dat er hoger gekwalificeerd personeel nodig is, maar wel ánders gekwalificeerd”, voegde Leonard Kok van offshorebedrijf Van Oord eraan toe. Van Oord is een grote speler op het gebied van de aanleg van windmolenparken op zee.

“Jaarlijks volgen drieduizend volwassenen een opleiding bij één van de Nova- vestigingen. “Een werk-nemer blijft nu eenmaal zijn leven lang leren.”

Volgens algemeen-directeur Peter van de Meerakker van Zeehaven IJmuiden NV. biedt juist de windoffshoresector de komende tijd groeikansen wat betreft werkgelegenheid. “Voor de Nederlandse kust staan nu drie windmolenparken met een gezamenlijke capaciteit van 350 Megawatt. Overigens: alle parken zijn voor een belangrijk deel gebouwd en onderhouden vanuit de IJmondhaven. Turbinebouwer Vestas heeft elke dag vijftig man in de haven rondlopen voor onderhoudswerkzaamheden. Vóór 2020 moeten er volgens de klimaatdoelstelling parken met een totaalvermogen van 3500 Megawatt in de Nederlandse wateren zijn gebouwd. Maar liefst tien keer zoveel! Dat kan veel werk opleveren voor de windoffshore in het hele Noordzeekanaal-gebied”, aldus Van de Meerakker. Bleef de vraag overeind over wat voor vaardigheden de werknemer van een havenbedrijf in de toekomst moet beschikken. Niet per se hoger gekwalificeerd dus, stelde Arjan Nieuwenhuizen, directeur Scheepvaart, Transport en Logistiek van het ROC Nova College. “Maar wel mensen die op meerdere terreinen inzetbaar zijn. In de loop van hun loopbaan kunnen zij zich specialiseren.” Nieuwenhuizen merkt het in de praktijk. Jaarlijks volgen drieduizend volwassenen een cursus, training of opleiding bij één van de Nova-vestigingen. “Een werknemer blijft nu eenmaal zijn leven lang leren.” Voorwaarde is wel dat iemand van jongsafaan interesse heeft in techniek, aldus Nieuwenhuizen. En het SHIP kan daarbij een inspirerende werking hebben. Leonard Kok (Van Oord): “Daarom moeten kinderen ook worden betrokken bij de inrichting van het informatiecentrum.”

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development