Groei houdt aan door populariteit ‘groen goud’

Binnen tien jaar van een klein bedrijf met verkoop vanuit de woonkamer tot een onderneming met klanten over de hele wereld. Dat lukte Sandra Bonne en Pim van der Eng, de eigenaren van Bamboe Bouw Nederland en Bamboo Import Europe in Beverwijk. De verkoop van het ‘groene goud’, zoals bamboe ook wel wordt genoemd, zit in de lift. Het product is harder, sterker en bovenal veel milieuvriendelijker dan hout. Dat laatste is een groot voordeel in een tijd dat vrijwel alles om duurzaamheid draait.

Het succesverhaal van Bamboe Bouw begint op de Dominicaanse Republiek. Bonne en Van der Eng waren daar in 2005 op vakantie toen hun aandacht werd getrokken door producten van bamboe. ‘We wilden er iets mee doen in onze tuin, maar eenmaal terug in Nederland bleken het aanbod schaars te zijn en de prijzen erg hoog te liggen’, vertelt Van der Eng. ‘Via mijn grondwerkbedrijf kwam ik in contact met een importeur en we besloten samen bamboe te gaan verkopen.

In het begin kleinschalig, via Marktplaats en op de Zwarte Markt, met partijen van 100 bamboestammen. Maar de vraag nam snel toe. Steeds meer particulieren en bedrijven gingen bamboe gebruiken voor tuinen, strandtenten en zelfs complete parkeergarages. Het bedrijf groeide zo snel dat we wel drie keer moesten verhuizen omdat we uit ons jasje groeiden. Onze laatste verhuizing dateert uit 2013, toen we ons hebben gevestigd aan het Biesland 28 in Beverwijk. Maar ook hier begint het alweer krap te worden.’

‘In het begin verklaarde iedereen ons voor gek’, herinnert Bonne zich. ‘Wat moet je nou met bamboe, zeiden ze dan. Inmiddels weten we wel beter. Wij doen zaken met bedrijven in 28 landen en het einde is voorlopig niet in zicht.’ Het succes is in belangrijke mate te verklaren door de minimale milieubelasting van het product. Van der Eng: ‘Bamboe is heel erg groen. Eigenlijk bouw je met gras. Het wordt gemaaid, groeit binnen een jaar terug en kan in het vijfde levensjaar weer worden geoogst. Dat maakt het een heel duurzaam product. Een boom moet opnieuw worden geplant en daarna duurt het nog tientallen jaren voor je een bruikbaar stuk hout hebt.’

Van de naar schatting 2.500 soorten die er in de wereld te koop zijn, levert Bamboe Bouw er momenteel 12. ‘Maar dat zijn wel de beste soorten’, lacht Van der Eng. ‘We hebben ze samen met onze inkoper geselecteerd op sterkte en hardheid, maar ook op toepasbaarheid in het westerse klimaat.’ In steeds meer sectoren wordt bamboe verkozen boven hout. ‘Ik ben in gesprek met een woningbouwvereniging die schuttingen van bamboe wil afnemen. Er rijden ook al vrachtwagens rond met vloeren van bamboe. En wat dacht je van dit bureaublad? Mooi toch?’

De grote vraag naar bamboe zorgt ervoor dat de lokale economie in China en Indonesië, de landen waar de stammen van Bamboe Bouw hoofdzakelijk vandaan komen, een flinke impuls krijgt. ‘We houden hele dorpen aan het werk’, zegt Van der Eng. ‘De mensen zien ons als helden, maar andersom zijn we net zo blij met de arbeid die zij leveren en het product dat zij leveren. Anders hadden wij hier geen bamboe.’ Bonne en Van der Eng verwachten dat de populariteit van bamboe in de komende jaren nog verder zal toenemen. ‘Houten platen worden langzaam maar zeker vervangen door platen van dit materiaal. Zeker als de prijs zakt, wat wij in de toekomst wel verwachten.’

Mariëlle Stengs, verzekeringsspecialist Groot Zakelijk van Rabobank IJmond, volgt de ontwikkeling van Bamboe Bouw al jaren. ‘We bekijken ieder jaar of de verzekeringen nog in lijn zijn met de groei van het bedrijf’, aldus Stengs. ‘Het is belangrijk om risico’s goed af te dekken, zeker als je handel drijft met verre landen. Maar we kijken ook naar onverzekerbare risico’s en kunnen Interpolis vragen om bijvoorbeeld de leveringsvoorwaarden te checken. Door deze rol kunnen ondernemers zich richten op een verdere groei van hun bedrijf.’ Bonne en Van der Eng stellen de betrokkenheid van Stengs erg op prijs. ‘Zij kent het bedrijf goed en wijst ons op dingen waar we zelf nog niet aan hadden gedacht’, zegt Bonne. ‘Het is een geruststellende gedachte dat de bank over onze schouders meekijkt. Daarnaast is het erg fijn om een vast contactpersoon te hebben. Ik ben blij dat de Rabobank daar weer in investeert.’ Stengs, tot slot: ‘Sandra en Pim zijn goede ondernemers die kansen zien en ze ook durven te pakken. Dat heeft ze gebracht tot waar ze nu staan.’

Meer weten?
Rabobank IJmond vindt dat kennis delen 
cruciaal is voor een regio met krachtige, succesvolle ondernemers. 
T: (023) 513 36 00 
bedrijven@ijmond.rabobank.nl

 

 

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development