Veel IJmond-bedrijven groeien, maar hoe krijgen ze dat voor elkaar? De IJmondiaan vroeg het florerende ondernemingen als WinSys en Het IJzerhuis.
In 1997 begon Martin Kooiman op een zoldertje met computers. Ruim twee decennia later is hij met WinSys eigenaar van een IT-dienstverlener met ruim 50 m/v in dienst. De IJmuidense firma bouwt en onderhoudt cloud-infrastructuur, die klanten helpt om makkelijker overal te werken met alle toepassingen en data centraal georganiseerd. De WinSys-diensten slaan aan, want het bedrijf bedient momenteel zo’n 350 scholen en ruim 800 kleine en grote mkb-klanten in Nederland, België, Kenya en Dubai.
Wees uniek
Anno 2018 is de cloud een redelijk bekend begrip. Maar Martin Kooiman voelde al ver van te voren aan dat zijn markt díe kant zou opgaan. ‘Om te kunnen blijven groeien, moet je continu vooruit kijken’, zegt Kooiman. ‘Door je met de juiste mensen te omringen, naar de juiste meetings te gaan, goede netwerken op te bouwen en door als ondernemer eigenwijs genoeg te zijn om een nieuw, uniek product te willen ontwikkelen, kun je je doelen bereiken. Weet waar je markt en bedrijf over tien jaar moeten staan. Volg het benodigde pad en blijf in je eigen koers geloven.’ Tot 2008 had WinSys een uniek product in handen waarmee het de IT van scholen en bedrijven optimaal bediende. Maar toen kwamen er concurrenten die ook terminal server-technieken gingen aanbieden. ‘Ik was niet meer uniek. Dus moesten we onszelf opnieuw uitvinden’, vertelt Kooiman. ‘We besloten te gaan stoppen met lokaal beheer en over te stappen naar een nieuwe dienst die klaar was voor de toekomst. Dat hebben we ook naar al onze klanten gecommuniceerd. Met een harde deadline: over een jaar stappen we over en u moet mee. Zo niet, dan nemen we afscheid van elkaar.’
Verlies accepteren
Kooiman wist dat hij bij dit transitieproces klanten zou verliezen. Tóch deed hij het. ‘Als je als ondernemer wilt groeien, moet je verlies accepteren. Je moet het risico wíllen nemen om vooruit te kunnen zien, waar de markt heengaat en waar jij als bedrijf dus heen moet’, legt hij uit. ‘Dat waren heftige tijden. We verloren een kwart van de bestaande klandizie. Dat betekent afscheid nemen. Ook van een deel van je eigen personeel. Dan moet je moeilijke beslissingen nemen.’ Niettemin heeft Kooiman nooit getwijfeld aan de noodzakelijke strategie- en conceptverandering. ‘Je moet koersvast blijven opereren. Dat deden we. Ook op moeilijke momenten, toen de bedrijfsliquiditeit onder de nullijn doorschoot. Gelukkig hadden we een goede historie en dito product en konden we onze bank overtuigen voor een krediet. Dat heeft ons de moeilijke tijd doorgeholpen.’ Kooiman kreeg gelijk. Zijn nieuwe dienst was wat de markt vroeg. Naast een batterij aan nieuwe klanten, wist hij daarmee tevens grote computerpartijen als Acer en Netgear te overtuigen om intensief samen te werken.
Kansen pakken
‘Een andere groeifactor is je kansen pakken’, vervolgt de IJmuidenaar. ‘Ik zat ooit in een hotel in Kenya, waar ik met een man in gesprek raakte over IT. Bleek het de directeur van Safaricom, zeg maar de KPN van Kenya, te zijn. Soms moet je een beetje geluk hebben, maar dat leuke gesprek is omgezet in een mooie samenwerking. Iedereen krijgt in z’n leven kansen. Maar je moet dan wel de drive hebben om die te pakken. Dat heb ik gedaan.’ Kooiman blijft kijken naar de toekomst. Van pratende robotjes, die al jouw vragen kunnen beantwoorden, tot allerlei vormen van artificial intelligence en mixed reality komen eraan. ‘Ik zit in een steeds sneller voortrijdende trein. Prachtig. Ik heb de mooiste tijd van mijn leven. De technologie wordt steeds beter, waardoor we nog sneller vooruit kunnen. Voor 90 procent van mijn klanten is het allemaal abracadabra wat ik doe. Maar mijn klanten weten wél waar ze over 5 jaar willen staan. Dáár ondersteun en help ik ze graag bij.’
Het IJzerhuis
Ook familiebedrijf Het IJzerhuis (anno 1907) groeit hard. De groothandel in gereedschappen, ijzerwaren en werkkleding, biedt bouwprofessionals een onwaarschijnlijk aantal van 25.000 verschillende artikelen. Om dat allemaal tussen opslagplaats, kantoor en drie fysieke winkels (Heemskerk, Zaandam en Amsterdam) te kunnen managen, vergt dat een gestroomlijnde organisatie.
‘Als bouwbedrijven met een project bezig zijn en ze hebben een product of artikel nodig, willen ze dat supersnel hebben. Anders ligt hun project stil. Dus moeten wij logistiek zeer efficiënt kunnen schakelen. Dat kan alleen als je een hoge automatiseringsgraad hebt’, vertelt Het IJzerhuis-directeur Martijn Plooijer. ‘Daarvoor hebben we in crisistijd geïnvesteerd en een nieuw magazijn gekocht. Qua logistiek zijn we toen overgestapt op batch picking. Hiermee kun je orders gezamenlijk verzamelen. Dus willen zes klanten een bepaalde boor bestellen? Dan haal je die boren in één keer voor al die zes klanten tegelijk. Bovendien hebben we een systeem, waarbij we zien wat logistiek binnen ons magazijn de snelste ophaalroute is. Door deze efficiëntieverbetering kunnen we klanten supersnel bedienen. Hebben ze via onze webshop of app voor 11.00 uur besteld? Dan leveren wij het nog vanmiddag op locatie af.’
Klant ontzorgen
De afgelopen jaren zijn er in de bouwwereld veel zzp’ers bijgekomen. In tegenstelling tot grote bouwbedrijven, willen zij hun gereedschappen graag zelf in een fysieke winkel bij hen in de buurt aanschaffen. ‘Daarom hebben we vijf jaar geleden een vestiging geopend in Heemskerk en vorig jaar een winkel in Amsterdam’, zegt Plooijer. ‘Amsterdammers kopen gewoon graag in Amsterdam. Je moet lokaal aanwezig zijn.’
Het IJzerhuis (vijf jaar geleden ruim 25 medewerkers, nu 40) denkt verder graag mee. Zo ontzorgt het de klant administratief. Plooijer: ‘Grote bedrijven voor wie we meerdere bouwwerken beleveren, en dientengevolge ook meerdere facturen ontvangen, kunnen wij ontzorgen door digitale facturatie, waardoor ze automatisch in de boekhouding van de klant verschijnen. Dus geen tijdrovende, administratieve rompslomp meer. Dat ervaart men als superfijn.’
Daarnaast gaat Het IJzerhuis snel mee met product-innovaties. ‘We hebben vele duizenden verschillende artikelen. Een groot deel van de omzet komt uit nieuwe producten van hoogstens twee jaar oud. We moeten dus meegroeien met kennis en producten. Doen we dat niet op tijd, slaap je als bedrijf in.’
Plaats een reactie