‘Een leertraject met baangarantie, 24-uursservice én vrienden worden’

Veel bedrijven hebben momenteel meer opdrachten dan ze met de beschikbare ‘handjes’ aankunnen. Hoe kom je als ondernemer dan zo snel mogelijk aan extra, kwalitatief geschikt personeel? Dekkerautogroep en Zebra Uitzendbureau vertellen de IJmondiaan hoe zij de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken.

Een recent UWV-onderzoek onder 6.700 bedrijven wijst uit dat liefst vier op de tien vacatures dit jaar moeilijk invulbaar zijn. De rapportage meldt dat de schaarste vooral te zien is bij technische beroepen, zoals bouw, installatie, industrie en autotechniek.

Stages met baangaranties

De in de IJmond gevestigde onderneming Dekkerautogroep is al jaren proactief bezig om uitstekend personeel binnen de deuren te krijgen én behouden. Dekkerautogroep (met vestigingen in Beverwijk en zeven andere Noord-Hollandse gemeenten) telt in totaal 165 medewerkers. Maar er is ruimte voor meer bij de officiële Forddealer voor personenauto’s en bedrijfswagens. ‘Om onze krapte op te lossen, hebben we onder meer afspraken met scholen. We bieden bijvoorbeeld korte snuffelstages aan, zodat scholieren al vanaf 15-jarige leeftijd in de praktijk ervaren wat het werk in een garage inhoudt. Maar we hebben ook langere stages, met aansluitend zelfs een baangarantie’, vertelt Ank Dekker.

Motivatie en instelling

Dekkerautogroep legt bij het werven van personeel niet de focus op diploma’s en beschikbare vaardigheden. ‘We screenen sollicitanten vooral op instelling en motivatie. Vervolgens leiden we ze zelf op’, legt Dekker uit. ‘Ook IT-gerichte mensen willen we graag hebben. Tegenwoordig is de techniek niet louter meer dat jongens hun handen vuil maken. Ze werken nu vooral met computer- en meetapparatuur om storingen op te lossen en verbeteringen aan te brengen.’ Dekkerautogroep houdt ook rekening met de digitale sollicitatiewereld. ‘Zo hebben we op vacaturesites voor automotive verschillende abonnementen. Zodat jongens die daar naar technisch gerichte banen zoeken, ons op de juiste plek tegenkomen. Daarnaast zoeken we nieuwe medewerkers via het netwerk van ons personeel.’

Arbeidsvoorwaarden

Dekkerautogroep wil goede medewerkers graag behouden. ‘Dus zorgen we voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, inclusief persoonlijke groei. Zo bieden we personeel externe opleidingen aan, die wij betalen’, zegt Dekker. ‘Dan kunnen onze technische jongens de nieuwste technieken leren. Maar ook mensen die verkoop, after sales of boekhouding doen, bieden we kans op bijscholing.’ Opvallend is dat Dekkerautogroep tijdens de meest recente economische crisis juist groter is gegroeid en vier collega-bedrijven heeft overgenomen. Hoewel er destijds veel minder auto’s werden verkocht, heeft Dekkerautogroep niet flink in het personeelsbestand gesnoeid. Ank Dekker: ‘Mijn vader is directeur-eigenaar en zei: ‘Als de crisis is overgewaaid, trekt alles daarna weer aan. Dán heb je je goede personeel weer hard nodig.’ Hij had gelijk.’

Uitzendkrachten

Zebra Uitzendbureau is momenteel bijzonder druk als intermediair tussen bedrijven en werkzoekenden. De IJmuidense onderneming zendt momenteel wekelijks tussen de 175 en 200 mensen uit. Dat zijn grote aantallen. Van productiepersoneel voor de vis en bouwgerelateerde krachten tot orderpikkers, heftruckers en zorgverleners; over het totale arbeidsspectrum is Zebra actief. Als bedrijven om uitzendkrachten vragen, gaat Zebra-vestigingsmanager Edwin Schilling altijd eerst op locatie langs om de werkomstandigheden te beoordelen. ‘We vinden het belangrijk om een stukje bedrijfscultuur mee te krijgen. De opgedane informatie nemen we mee in onze werving en selectie door dit te vertalen naar een geschikte kandidaat’, legt Edwin Schilling uit. ‘Dat houdt in dat we de mensen op de werkvloer bekijken en ook de werkvloer zelf. Waarom we dat doen? Om voor een juiste match te zorgen. Als een potentiële uitzendkracht bijvoorbeeld erg sfeergevoelig is en er heerst bij een bedrijf een heel zakelijke sfeer, dan geeft dat geen goede klik. Wij willen graag onderscheidend vermogen leveren. Dus zowel het bedrijf als de kandidaat-werknemer zo goed mogelijk matchen en beide partijen voorbereiden op wat hen te wachten staat.’

Scholen en UWV

Zebra Uitzendbureau onderhoudt tevens contacten met diverse scholen. ‘Daar komen jongeren vanaf die wat meer moeite hebben met leren, maar vaak heel goed met hun handen kunnen werken. Als er jongens rondlopen die klaar zijn voor de arbeidsmarkt, mogen wij met hen in gesprek, zo is de afspraak’, zegt Edwin Schilling. Mist een potentiële uitzendkracht een belangrijk certificaat, zoals bijvoorbeeld het bekende veiligheidsdiploma VCA, dan ondersteunt Zebra Uitzendbureau in de benodigde scholing. ‘VCA is een cursus van een dag, met dezelfde avond nog examen. Als een cursist dat papiertje haalt, is hij direct voor tien jaar gecertificeerd. Maar ook heftruckers bieden we opleidingen om certificaten te halen. Door het aanbieden van dit soort scholing, geeft dat onze kandidaten veel meer werkmogelijkheden.’

Mensen die omscholing nodig hebben of via een zij-instroomtraject terug de arbeidsmarkt op willen, kunnen eveneens bij Zebra Uitzendbureau terecht. ‘Deze groep komt vaak via UWV of IJmond Werkt bij ons binnen. We hebben met deze instanties sowieso elke vier weken contact. Maar als ik een vraag of een vacature heb, kan ik UWV en IJmond Werkt elk moment contacten.’

24-uursservice

De service van Zebra Uitzendbureau gaat ver. Zo is het bedrijf 24 uur per dag bereikbaar voor opdrachtgevers. Edwin Schilling: ‘We zitten hier in de IJmond, dus een aantal bedrijven is afhankelijk van de zeevaart. Geregeld zijn er ad hoc mensen nodig om in de haven boten te laden of lossen. Aan die werkgeversbehoefte kunnen wij, met een pooltje van beschikbare uitzendkrachten, dan heel snel voldoen.’

Edwin Schilling doet bij dit soort projecten zelf ochtendcontroles. Zo had een IJmuidense rederij recentelijk ’s ochtends om 6.00 uur vijf uitzendkrachten nodig. ‘Dan ben ik aanwezig voor onze opdrachtgever, om te kijken of alle mannen op tijd aanwezig zijn. Maar ik ben er ook voor de uitzendkracht, om hem of haar op de eerste werkdag even de weg te wijzen. Die service bieden wij graag en ervaren beide partijen als prettig.’ Ook voor zijn intercedenten, heeft Edwin Schilling een tip. ‘Je moet altijd vrienden worden met je uitzendkracht. Hij of zij moet jou alles durven vragen en alles willen vertellen. Je moet dan ook altijd voor hem of haar klaar staan. Want hoe je het wendt of keert: onze uitzendkracht is ons product. Als we geen goede uitzendkrachten leveren, hebben we straks ontevreden opdrachtgevers. Dat willen we niet.’

Onze hoofdpartner

Evenementen

Webdevelopment: Webstation web-station.nl