Voorzitter Tim van Zeben en Zeehaven-directeur Peter van de Meerakker overhandigen het eerste boek Noordzeevis uit IJmuiden aan wethouder Jeroen Verwoort (rechts)

Streekproduct om trots op te zijn; Noordzeevis uit IJmuiden

De geur van verse vis is onmiskenbaar. Met een haarnetje nog op neemt Tim van Zeben plaats in het kantoor van Mercuur. Als kwaliteitsmanager van de zeevishandel aan de Dokweg én geboren IJmuidenaar is hij de aangewezen voorzitter van de vorig jaar opgerichte stichting Noordzeevis uit IJmuiden. ‘We hebben een bestuur gevormd met mensen uit de vishandel, de gemeente Velsen en Rabobank IJmond.’ Aan hen de taak de IJmuidense vis op de kaart te zetten.
Steenbolk

Sowieso is er geen lekkerder vis dan die uit de Noordzee, verzekeren de mannen van Mercuur. ‘De Noordzee is heel rijk aan voedsel en daardoor krijgt de vis een volle smaak.’ Tim laat op een kaart zien waar de IJmuider zeelui hun vis vandaan halen. ‘Vanaf het zuiden van Engeland tot Noorwegen aan toe. Op dit moment wordt er bijvoorbeeld heel veel inktvis gevangen. Er kan hier 20 ton inktvis binnenkomen, maar in Nederland koopt niemand het. Er is geen vraag naar en het gaat allemaal naar Frankrijk en Spanje. Wat zie je op de menukaart als je in Nederland een vis­restaurant binnenstapt? Noorse zalm, Amerikaanse rivierkreeft, gamba’s en tonijn uit allerlei exotische oorden. En dat terwijl je hier op de afslag kilo’s mooie wijting kunt kopen; een hartstikke lekker visje! En de steenbolk, ken je die? Nooit van gehoord? Dat is nou precies waar wij de schijnwerpers op willen zetten, want onbekend maakt onbemind. En dus moeten wij deze vissoorten bekender maken en laten zien wat je ermee kunt.’

Kookboek

Het eerste wapenfeit van de kersverse stichting was het uitgeven van een kookboek met de logische titel Noordzeevis uit IJmuiden. Een boek vol verhalen van de zee en recepten om je vingers bij af te likken. Daarnaast is Noordzeevis uit IJmuiden op zoek naar ambassa­deurs. Een lastige zoektocht is het niet, want veel partijen verbinden zich maar wat graag aan de kwaliteitsvis. René Pluijm bijvoorbeeld, de bekende tv-kok die zich heeft gevestigd aan de IJmuidense Halkade. Maar ook voetbalclub Telstar is ambassadeur en de stichting is op haar beurt een aantal wedstrijden shirtsponsor van de club. Intussen melden zich ook steeds meer viswinkels uit de regio. ‘Het gaat ons erom dat in IJmuiden en omgeving meer waardering komt voor het streekproduct uit onze eigen Noordzee. Bedrijven kunnen als ambassadeur ons beeldmerk voeren en tonen zo dat ze een goed lokaal product aanbieden.’

Klimaat

‘Precies, en graag vis uit de Noordzee om de voedselketen zo kort mogelijk te houden.’ Aan het woord is Martijn van der Schaaf. De Rabobank-directeur maakt deel uit van het bestuur van Noordzeevis uit IJmuiden. ‘Onze vis moet echt bekend worden als streekproduct, net als bijvoorbeeld het Texels lam of het Limburgs varken. Het zou mooi zijn als restaurants in de wijde omtrek Noordzeevis uit IJmuiden gaan serveren.’ Zijn toetreden tot het bestuur van de stichting ziet Martijn als een logische zet. ‘Eén van de pijlers van Rabobank is Banking for Food. We willen nadenken over hoe je lokaal voorziet in je lokale voedselvraagstuk. Dat doen we al op het gebied van akkerbouw en veeteelt en visserij hoort daar natuurlijk ook bij. Het is belangrijk gebruik te maken van lokale producten; dat draagt bij aan de vermindering van CO2-uitstoot en dus het behalen van klimaatdoelstellingen. Daarnaast vind ik ook dat IJmuiden trotser mag zijn op wat het te bieden heeft. Eigenlijk geldt dat voor de hele regio IJmond. We hebben brede stranden, zware industrie, maar ook de beste bloembollen en over een tijdje de grootste zeesluis ter wereld. En dat allemaal vlak bij elkaar. De IJmond is een heel divers stukje Nederland en daar moeten we trots op zijn.’

Sterke IJmond? De IJmond is een krachtige en dynamische regio. Rabobank IJmond wil graag de leef- en werkomgeving van mensen in de IJmond versterken. Dit doen ze door kennis te delen, partijen aan elkaar te verbinden en geld of diensten beschikbaar te stellen.
T: (023) 51 33 600
E: bedrijven.ijmond@rabobank.nl
W: www.rabobank.nl/ijmond

 


 

Het is de taak van citymarketeer Friso Huizinga om al het moois dat IJmuiden te bieden heeft voor het voetlicht te brengen. De verse vis hoort daar vanzelfsprekend bij. ‘In mijn functie probeer ik zoveel mogelijk partijen met elkaar te verbinden. Partijen die bijdragen aan een positief imago van onze gemeente en zo automatisch deel uitmaken van de citymarketinggedachte. Dat is precies wat Noordzeevis uit IJmuiden doet. Visverwerkende bedrijven, groothandels, vis­winkels en horecabedrijven trekken samen op om verse vis op de kaart te zetten. Het is fantastisch dat zij daar in de opstartfase bij geholpen worden door de gemeente Velsen, Zeehaven IJmuiden en Rabobank IJmond. Dat zijn partijen die je er heel goed bij kunt hebben, want zij beschikken over een groot netwerk en zorgen voor financiële slagkracht. Vanuit citymarketing lever ik heel graag een bijdrage aan Noordzeevis uit IJmuiden. Bijvoorbeeld door een ver­bindende rol te spelen bij het Havenfestival waar elk jaar een groot visplein wordt ingericht en door actief te lobbyen voor een commerciële vistour door de haven. Toeristen in Amsterdam kunnen voor het verhaal over vis alleen naar Volendam. Dat is echt absurd, want daar wordt al jaren vrijwel geen verse vis meer aan­gevoerd. Zeg je verse vis, dan zeg je IJmuiden. Ons prachtige verhaal moet door veel meer mensen worden gehoord!’

Plaats een reactie

Klik hier om je reactie te plaatsen

Evenementen

  • Geen evenementen
  • Advertisement

    webdesign development